lördag 22 oktober 2011

Håll koll på portionerna

Alla spårar vi ur ibland. Eftersom det inte bara handlar om vad vi äter utan också om hur mycket vi äter är det extra viktigt att hålla koll på portionerna om man vill gå ner eller stå still i vikt. Mina två största faror är nötter och mörk choklad. Jag älskar båda två och dessutom är de bra för kroppen - hur svårt är det då att INTE ta lite extra? Men både choklad och nötter är höga i kalori och därför är det lätt att man äter för mycket. Ett enkelt sätt att förhindra detta är att i förväg preppa din mat i portionspåsar. I dag köpte jag på mig ett gäng påsar, nötter och två chokladkakor. Sedan vägde jag upp nötterna och bröt chokladen i bitar. IMG_1122
Varje påse innehåller 25 gram nötter och 20 gram mörk choklad, totalt per påse är det 285 kalorier. Superlätt att slänga i väskan om du ska hem till en kompis eller på bio. Tiden du lägger på att förbereda din mat kommer löna sig i längden - börja preppa!

6 kommentarer:

  1. Oerhört smart! Sitter själv med just detta nu, men finns sådana påsar på en vanlig matbutik eller måste man springa runt som en dåre för att inhandla dessa? Ha en bra kväll
    Mvh Stina

    SvaraRadera
  2. Kanske dum fråga men med kalori menar du då kcal eller kj? Aldrig fattat skillnaden.. Hjälp!

    SvaraRadera
  3. Stina: Hej! Påsarna köpte jag på Panduro, tror det går att beställa dem från deras webshop också!

    Anonym: Det är två helt olika mätsystem för att se vad ett livsmedel innehåller i energi. Man kan välja vilket av sätten man vill men enklast är kcal - alltså kilokalori. kJ står för kilojoule. Så står det kalorier är det kcal som menas!

    SvaraRadera
  4. Men gud så smart! Jättebra tips!

    SvaraRadera
  5. Tycker dina tips är så himla bra!! Själv är jag allergisk mot mörk choklad(det ger mig migrän) så mitt lilla snacks blir jordnötter och oliver istället:D
    sen har jag ett annat litet tips till alla er tjejer som funderar på att börja med LCHF-den allra bästa tiden att börja är precis i slutet av mens-då har man som minst sötsug-att börja veckan innan mens gör det bara onödigt jobbigt.(du får gärna tipsa om dina teorier kring detta i din blogg Danielle eftersom det säkert är många som inte kommer att se denna kommentar).

    SvaraRadera