onsdag 26 oktober 2011

En dokumentär värd att se

I går hade jag äntligen tid att se den omtalade dokumentären Forks Over Knifes. När jag bestämde mig för mitt köttlöfte och att skära ner på mejerier hade jag min hälsa i åtanke. Aldrig förr har vi konsumerat så stora mängder animaliska produkter som i dag. Därför bestämde jag mig för att till 80 procent äta mat som min kropp har lätt att smälta och näring som kroppen enkelt kan använda. När jag byter kost om ett par veckor kommer jag lägga till gryn, bönor och frukt. Efter att ha sett den här dokumentären fick jag ännu mer belägg för mitt val. I länder där man till störst del har en växtbaserad kost existerar knappt välfärdssjukdomar som hjärtproblem, övervikt eller cancer. Watch and learn!
  Det här är en av de största anledningarna till att jag motsätter mig traditionell LCHF. Den marknadsförs som en stenålderskost, man säger att det är så människan alltid har ätit. Den kan väl inte vara något fel på det? Människan har ALDRIG ätit kött eller mejerier i den utsträckning vi gör i dag. Det är helt fel! Tror ni att man förr åt bacon till frukost och en stor köttbit med gräddig sås till middag? Kött till varje måltid och så högfett? Nej, det gjorde man inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar