måndag 24 oktober 2011

LCHF utan mängder av fett

Fråga: Jag gillar din blogg väldigt mycket! Undrar lite om just LCHF. Jag har alltid haft problem just med maten, när jag äter nyttigt (typ nån GI-variant) så blir jag jämt hungrig, vilket resulterar i sötsug som sedan resulterar i att jag smäller i mig nått onyttigt. Så jag började med LCHF men jag vet inte.. mår inte så bra med den kosten heller, tycker att allt känns så mastigt och ofräscht. Du äter ju inte grädde, créme fraiche osv, hur gör du för att hålla dig mätt? Adderar du ost istället eller hur håller du dig ändå till LCHF trots att du utesluter grädde osv? 

Svar: Jag förstår precis vad du menar! Om man ska äta en kost som innehåller mer kolhydrater måste man vara väldigt noga med när och hur man äter kolhydrater för att slippa hunger och sötsug. Äter du kolhydrater i kosten används just kolhydrater som bränsle och först när kolhydraterna tar slut börjar kroppen använda ditt fett som primärt bränsle. Men först reagerar kroppen med hungerkänslor och sötsug för att du ska fylla på med det första bränslet - kolhydraterna. När du går på LCHF tvingar du kroppen att använda fett som primärt bränsle. Fett finns det mycket av i de flesta kropparna och därför blir man inte lika hungrig eller sötsugen - kroppen känner att den har att ta av.

Det man måste förstå är att det är uteslutandet av kolhydrater som gör att du slipper sötsug och går ner i vikt - inte tillförandet av mer fett. Jag skulle gissa att de flesta äter ganska mycket fett även när de äter kolhydrater. Om man inte varit fast i light-fällan finns därför ingen anledning att fokusera på att äta mer fett än vad du redan gör normalt. Det är inte bara fett och kolhydrater som mättar utan även protein - om man ska fokusera på något är det att få in mer protein i kosten. Det mättar, är energisnålt och viktigt för att öka i styrka och muskelmassa. När det gäller fett äter jag i princip bara fleromättade fetter, eller GI-fetter om man vill kalla det så. Olivolja, nötter, avokado, soja, fet fisk och oliver. Jag äter också en del ost eftersom jag tycker att det är gott och känns fräscht. De här fetterna mättar bra och är oftast lägre i energi än mättade varianter. Prova att utesluta kolhydraterna som i LCHF men att äta fett som man gör i GI. Kroppen behöver fett men om fettet kommer från olivolja eller grädde spelar mindre roll. Och kom ihåg att alltid äta naturlig, ren mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar