fredag 7 oktober 2011

Hur räknar man kalorier?

Fråga: Jag tycker du är fantastiskt och din inställning är beundransvärd, verkligen grymt jobbat! Jag äter själv lchf sen maj och gick ner med fart i början, nu står jag väldigt still och har planer på att ändra det NU! Så, min fråga till dig är hur man vet att man håller sig runt 1300 kcal om dagen. Jag förstår ju att det står på de flesta förpackningar och dylikt, men mat som ägg, mejeriprudukter etc? man orkar ju inte hålla på och väga tallriken varje dag, eller? är det det som krävs? Tacksam för svar :) 

Svar: Jag vet att det låter skittråkigt men ska du hålla koll på kalorierna på riktigt måste du räkna dem. Det positiva är att det både är intressant och lärorikt att räkna på en vecka av ens matintag, det vanligaste är att man tror att man äter mindre än vad man egentligen gör. Äter du tillexempel två deciliter turkisk yoghurt och en deciliter grädde på en dag är bara det nästan 650 kalorier. Många tycker att det är sjukligt att räkna kalorier men egentligen handlar det bara om att faktiskt veta vad man får i sig i form av energi, det är mycket lättare att vara hälsosam och göra rätt val när du vet vad maten innehåller. Dessutom - oftast behöver du bara vara noga med att räkna i någon vecka eller två och sedan uppdatera din kunskap varje gång du äter ett nytt livsmedel. Jag tittar knappt på förpackningar längre för att jag vet på ett ungefär vad de flesta livsmedel innehåller i energi, protein och kolhydrater.

Ska du ner på ett så intag som 1200-1300 kcal per dag måste du verkligen lära dig vad din mat innehåller eftersom varje måltid kan ligga runt max 400 kcal, speciellt om du vill äta ett mellanmål också. Ett ägg innehåller runt 80 kcal (beroende på storlek) så två ägg och en deciliter sojayoghurt till frukost skulle ge cirka 210 kalorier. Och du kan du slänga på ett par bär också. Det är ungefär där mina frukostar brukar ligga.

Orkar du inte räkna är det enklaste att utesluta högkalori produkter som grädde, creme fraiche, feta såser, korvar med låg kötthalt och ostar. Jag vet, typ det en LCHF kost baseras på. Men det går ändå! Ät mer vegetariskt och satsa på att få in mer grönt i din kost. Rätt grönsaker (alltså inte bara gurka) mättar otroligt bra! Mina middagsrecept som syns i bloggen innehåller väldigt sällan mer än 500 kalorier per portion. Det går att laga god, näringsriktig mat som är lågkalori det kräver bara lite vana. Lycka till!

1 kommentar:

  1. åh vad bra!
    jag har nämligen också funderat på det här.
    jag tycker att det är så himla svårt att hitta mättande livsmedel som är både lågkolhydrat och lågkalori.
    har du några tips på sånna? =)

    SvaraRadera