onsdag 26 oktober 2011

Recept: Så gör du egen mandelmjölk

Jag har ju skrivit en del om mandelmjölk den senaste tiden. Supergott i te och smoothies, dessutom rikt på enkelomättade fetter, zink och kalcium. Bra val om du är laktosintolerant eller av andra skäl vill dra ner på mejerier. Tyvärr är det svårt att hitta färdig mandelmjölk i Sverige, själv vet jag bara fem-sex butiker i Stockholm som säljer det. Men misströsta inte! Man kan göra sin egen mandelmjölk! När det gäller kolhydrater innehåller mandelmjölk lika mycket som komjölk, det vill säga runt 5 gram per dl. IMG_1180
Receptet gäller en liter mandelmjölk.

2 dl mandel, blötlagd i cirka 5 timmar
1 liter vatten
eventuell smaksättning
rent vaniljpulver
eller
1 tsk agave

Gör så här: Blötlägg mandlarna i en skål med vatten (ska täcka mandlarna) i cirka fem timmar. Mixa sedan mandeln med 1 liter nytt, rent vatten. Sila ut mjölken med en silduk eller nötmjölkspåse (man kan använda en nylonstrumpa också!). Spara nötkrosset till smoothies, hemmagjorda bars eller müsli. Om du vill smaksätta mjölken är vaniljpulver eller agave goda och bra alternativ.

11 kommentarer:

  1. Hej Danielle! Du har en fantastiskt inspirerande blogg. Jag har ätit som din "kost" i princip hela mitt liv och mejeriprodukter och kött hör inte till människans kost. Allt som de ger kan vi få i oss genom naturen. Ebn tankeställare; Kor behöver ju inte vår bröstmjölk för att överleva eller hur? och hur kommer det sig att vi människor inte har rovdjurständer utan tänder som är till fär att "mala" maten i munnen och inte slita den i stycken? intressant.

    Sesamfrön innehåller betydligt mer kalcium än vanlig komjölk. Tips på rik kalcium mjölk är: 1 L vatten, lite agave, 2 dl sesamfrön och 1 banan/eller några få jordgubbar. Håller i kylen i minst en vecka.

    Till saken; misströsta inte coop, de säljer mandelmjölk, hasselnötsmjölk/pasta m.m.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. dem finns att köpa i nästan varenda hälsokostaffär också (:

    SvaraRadera
  3. Tack för en superinspirerande blogg, jättekul att läsa om ditt hälsosamma liv :)
    Vill tipsa dig om ett urmysigt lunchställe i Vasastan, Blueberry på Rörstrandsgatan. Deras smoothie är to die for! :)

    SvaraRadera
  4. Anonym och jenney: Tack för era tips! Jag hade ingen aning om att mandelmjölk såldes på Coop?! Ska kolla in!

    Christina: ÄLSKAR Blueberry och särskilt den på Rörstrandsgatan! Har dock inte provat smoothie där än men så fort jag äter frukt igen kommer jag vara på plats med smoothiemugg i näven!

    SvaraRadera
  5. Prova deras "health nut" Jag ber dem att göra utan agave, krävs inte agave när det är bär i tycker jag..

    Får jag fråga hur många kcal du äter per dag när du tränar som du gör?
    Jag är lite rädd att lägga mig för lågt...

    Tacksam för svar :)

    SvaraRadera
  6. Christina: Det ska jag göra! Jag äter runt 1300 kcal per dag även när jag tränar (har ju träningsuppehåll nu), men det är för att jag fortfarande vill gå ner i vikt. Det går att bygga muskler på energiunderskott! Min tränare tror dock att jag kommer behöva ligga på minst mellan 1500-1800 kcal per dag för att hålla vikten och inte gå ner mer när jag tränar så mycket. Jag ska prova mig fram senare när jag har nått mitt mål!

    SvaraRadera
  7. Tack för svaret!


    Verkligen kul att läsa om LCHF kost med mer grönsaker, dina recept och bilder ser supersmarriga ut!
    Jag blir superinspirerad till matlagning, men några LCHF-vänner verkar vara rädda för mycket sallad..

    Jag vill motbevisa dem, så som du äter känns ju otroligt mycket godare än kött o smör..

    Hur mycket går du i genomsnitt ner i veckan på denna kost?
    Jag skulle önska en viktnedgång på ca 0.8 kg per vecka :)

    Självklart kör jag tungt på gymet o joggar så mycket intervaller jag bara orkar..

    Tack igen, Heja dig snart är du i mål!

    SvaraRadera
  8. Christina: Jag går ner 1 kilo i veckan i snitt, men det kan ju vara mer eller mindre vecka för vecka. Denna vecka stod jag still men de två veckorna innan gick jag sammanlagt ner 3,5 kilo (på två veckor alltså) och då är det inte så konstigt med en stillastående vecka.

    Träningen verkar du ju verkligen ha på en bra nivå så justera kosten lite så kan du absolut snitta på 0,8 i veckan! Håll mig gärna uppdaterad om hur det går!

    SvaraRadera
  9. Wow, det låter ju toppen!
    Har tagit ditt tips om kaffe på eftermiddagen vilket resulterar i att jag måste dra mig till gymet o springa lite nu ;)

    Jag ska absolut hålla dig uppdaterad, hoppas på att tappa en del då jag nu drar ner kraftigt på grädde och ost.
    Jag har nog varit lite för frikostig med nötter innan, blir inte varje dag nu..

    Vad tror du om Keso till, mellis?
    Jag håller mig inte mätt till lunch utan melles :( (äter 2 ägg till frukost)

    P.S Cocosmjölk i smoothie med blåbär är också en "winner"

    SvaraRadera
  10. Anonym: människan har visst ätit kött sedan urminnes tider! däremot har inte SVENSKAR ätit BANANER speciellt länge! läs på lite innan du spyr ur dig töntigheter.

    SvaraRadera
  11. Det är okej att leta efter mat alternativ. Jag är angelägen om detta eftersom vi försöker att få nya mat alternativ i Argentina.Grattis!. Mvh. Pedro

    SvaraRadera