lördag 22 oktober 2011

Recept: Lammfärsbiffar med dijon

I dag tog jag och min kille en sväng förbi Urban Deli (en sväng? Snarare en 40 minuters promenad från Vasastan till Söder) och köpte på oss ett par raw-food bars, mandelmjölk och schysst olivolja. Dessutom hittade jag fantastisk lammfärs från en närbelägen bondgård så i kväll fick det bli lammfärsbiffar. Med dijon, vitlök och massor av persilja. Jag rör ner lite olivolja i smeten, då behövs inget stekfett om man inte vill!
IMG_1127
Receptet gäller för två personer, en portion (utan tillbehör) innehåller 335 kalorier.

250 g lammfärs
1 liten gul lök
1 klyfta vitlök
1,5 msk dijonsenap
1 msk olivolja
färsk persilja

Gör så här: Hacka lök och vitlök fint. Blanda färs med löken, dijonsenap och olivolja. Hacka persilja och rör ner. Forma till två biffar. Stek på medelvärme tills de är som du vill ha dem. Servera med valfria tillbehör.

4 kommentarer:

  1. Kul att hitta dig Danielle. Vi sågs ju hemma i mitt kök för ett par år sedan. Din blogg ligger numera i min RSS-läsare. Gött med fina recept-tips a la LCHF!

    SvaraRadera
  2. Hej hej!

    Hittade hit genom Philips blogg och nu är jag fast! Verkligen en jättebra blogg med många bra recept och tips. Jag undrar dock, äter du enligt lchf? eller räknar du kalorier? Ibland känns det som en kombo=)

    Verkligen en inspirationskälla i vilket fall! keep it up!

    Johanna

    SvaraRadera
  3. Sanna: Hej Sanna! Vad kul att du har hittat hit! Kul att du gillar recepten, själv är du ju grym på mat!

    Anonym: Det är en kombo, du har helt rätt. Jag äter LCHF i den mening att jag utesluter kolhydrater men inte på det sätt att jag äter mycket fett. Så max 30 gram kolhydrater och runt 1300 kalorier om dagen är det som gäller för mig!

    SvaraRadera
  4. Är du inte hungrig ofta när du äter så små portioner/låg kalorimängd + att du inte äter speciellt mycket fett? Är det inte, förutom proteinet då, fettet som ska stå för mättnaden i en LCHF-kost? Så... how do you do it?! ;D Skulle vara trevligt med ett litet "schema" över vad, och när, du äter under en dag :) Tack på förhand!

    SvaraRadera