onsdag 19 oktober 2011

Rödbetsbiffar med feta

Jag hade ett par rödbetor som behövde ätas upp. Tada! Rödbetsbiffar! Som alltid med rödbetor färgar de ju av sig på allt. Jag rekommenderar plasthandskar och att ha en trasa till hands. IMG_1069
Receptet gäller för fyra små biffar.

2 små rödbetor
1/4 zucchini
1/2 gul lök
1 klyfta vitlök
1 ägg
1 msk turkisk yoghurt
citron

Gör så här: Riv rödbetor, zucchini, vitlök och lök. Kläm vattnet ur grönsakerna. Lägg allt i en skål och kläck i ett ägg. Rör om. Kläm i citronsaft efter smak och rör ner turkisk yoghurt. Forma till biffar och stek i olja tills de får färg. Servera med smulad fetaost och lite färsk timjan.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar din blogg väldigt mycket! Undrar lite om just LCHF. Jag har alltid haft problem just med maten, när jag äter nyttigt (typ nån GI-variant) så blir jag jämt hungrig, vilket resulterar i sötsug som sedan resulterar i att jag smäller i mig nått onyttigt. Så jag började med LCHF men jag vet inte.. mår inte så bra med den kosten heller, tycker att allt känns så mastigt och ofräscht. Du äter ju inte grädde, créme fraiche osv, hur gör du för att hålla dig mätt? Adderar du ost istället eller hur håller du dig ändå till LCHF trots att du utesluter grädde osv? :)

    SvaraRadera
  2. Jag har upplevt precis samma sak!När jag åt lchf försvann sötsuget helt men så ville jag äta lite mer varierat och en mer lagom nyttig mängd med kolhydrater och vips var sötsuget tillbaka SÅ jobbigt :/
    Tycker din blogg är väldigt inspirerande har dock inte provat ngra av dina recept än :P

    SvaraRadera