torsdag 27 oktober 2011

Läsarfråga: Kan man äta för lite?

Fråga: Hejhej! Är det alltså viktigt att komma upp i ett visst antal kalorier när man försöker gå ner i vikt stabilt? Eftersom man blir så mätt på lchf-mat och jag äter strikt lchf blir mina kaloriintag väldigt olika. Vissa dagar äter jag kanske 600 kalorier sammanlagt, vill tillägga att jag gör detta helt utan att svälta mig! Men blir mätt på två ägg på morgonen, en kycklingfile till lunch samt en omelett på två ägg till middag. Alltså ca 200 kcal per mål ungefär? (Vissa dagar!) Är detta dåligt? Superhärlig blogg förresten!
 Mvh, Linnéa
Svar: Hej! Jag har inte hittat en enda dietist eller kostrådgivare som förespråkar så lite som 600 kcal per dag. I princip alla jag pratat med och allt jag läst om säger att 1200 kcal per dag är den absolut lägsta energimängd man som kvinna bör få i sig. Detta för att vår kropp och våra hormoner ska kunna fungera normalt. Ibland har man dåliga matdagar, man är inte hungrig eller kanske är på väg att bli sjuk. Det är helt okej! Men att regelbundet äta väldigt lite vissa dagar och andra inte kommer inte göra något bra för varken din metabolism eller din viktnedgång. Kom ihåg att den mest extrema dieten som finns (VLCD - very low calorie diet) innehåller 800 kcal per dag. Den rekommenderas bara till gravt överviktiga under en kort period under översikt av en läkare. Ofta som en kickstart eller för att akut sänka någons blodtryck eller blodfetter.

Jag tror kroppen mår absolut bäst av ett jämnt och stabilt energiintag. Då vet kroppen vad den får och också i vilken takt den kan förbränna fett. Det skulle vara väldigt lätt för mig att halvera mitt dagsintag genom att bara plocka bort allt som tillför mer energi. Skulle jag ta bort nötsmör, nötter och olivolja skulle energimängden minska radikalt. Men jag tror verkligen inte det skulle gynna mig på något sätt. Annars brukar jag tänka så här. Mår jag bra och ser frisk ut, har mycket energi och känner mig glad? Ja, men då gör jag rätt.

Det är svårt att säga något om din kost eftersom jag inte vet hur ofta du äter 600 kcal per dag, vad du äter annars och hur det går med din viktnedgång. Däremot vet jag att kroppen håller så hårt den kan i överflödigt fett och vill ha kvar det så länge som möjligt. Därför måste man visa att det är okej för kroppen att göra sig av med det genom att äta regelbundet (gärna på samma tider) och hålla ett jämnt matintag.

2 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket! Ville inte skriva förrän jag hade vägt mig. Men efter att jag testat att komma upp i 1200 varje dag en vecka så började faktiskt vågen röra på sig nedåt igen!! Tack igen!
    Linnéa

    SvaraRadera
  2. Anonym: Skönt att höra! Vad kul att det går neråt igen!

    SvaraRadera