torsdag 13 oktober 2011

Recept: Tofu rockar!

Jag tror jag älskar sallader så mycket för att de tillåter att man mixar ihop alla sina absoluta favoritingredienser. De går att variera i all oändlighet dessutom! I dag gjorde jag en sallad med stekt tofu, jag älskar tofu men har lite svårt för den naturella varianten. Därför brukar jag välja smaksatt tofu, i dag blev det olivtofu. 100 g tofu innehåller 15 gram protein och bra fetter så det är ett superbra livsmedel. Och gott. Gott, gott, gott. IMG_0970
Receptet gäller för en person.

100 g tofu, valfri smak
1/2 avokado
1 tomat
några oliver
50 g rucola
1/4 citron
dressing 
1 del olivolja
1/2 del vitvinsvinäger
senap efter smak

Gör så här: Lägg rucola i en skål med iskallt vatten och lite vitvinsvinäger. Skär tofu i bitar och stek i olivolja tills de får färg och blir knapriga. Mot slutet av stekningen kläm i lite citronsaft och rör runt. Skär avokado och tomat i bitar. Mixa ingredienserna till dressingen. Häll av vattnet från salladen och slunga den. Mixa ihop alla ingredienser och häll på dressing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar